Fangen wir erstmal mit den Rohdaten an: Dieser Bericht umfasst die drei Wochen vom 07.10. bis 13.10. als Woche 1, 14.10. bis 20.10. als Woche 2 und dem 21.10. bis zum 27.10. als Woche 3. Während diesen Wochen fand einmal die YCS Niagara Falls (12.10., Woche 1), die Swiss Open in Bern (12.10., Woche 1), die UK Open in Peckham (19.10., Woche 2) sowie 54 Regionals (10 in Woche 1, 23 in Woche 2 und 21 in Woche 3). Das Deck Breakdown für diesen Zeitraum sieht wiefolgt aus:
Deck Breakdown
Gesamt: 420 (113 in Woche 1/175 in Woche 2/132 in Woche 3)
- Tenpai Dragon*: 78 (22/30/26)
- Snake-Eye-Variants: 66 (25/25/16)
- Snake-Eye-Fiendsmith-Azamina: 35 (16/12/7)
- Snake-Eye-Fiendsmith-Azamina-Kashtira: 8 (5/2/1)
- Snake-Eye-Azamina: 20 (3/10/7)
- Snake-Eye-Azamina-Kashtira: 2 (1/0/1)
- Snake-Eye-Evol: 1 (0/1/0)
- Fire King-Variants: 64 (13/31/20)
- Fire King-Azamina-Snake-Eye: 51 (9/27/15)
- Fire King-Snake-Eye: 4 (2/0/2)
- Fire King*: 2 (1/0/1)
- Fire King-Azamina: 5 (1/3/1)
- Fire King-Diabellstar: 2 (0/1/1)
- Yubel-Variants: 51 (13/18/20)
- Yubel*: 1 (0/0/1)
- Yubel-Fiendsmith: 36 (11/11/14)
- Yubel-Millennium-Fiendsmith-Kashtira: 1 (1/0/0)
- Yubel-Fiendsmith-Kashtira: 8 (0/4/4)
- Yubel-Unchained: 2 (1/1/0)
- Yubel-Fiendsmith-Azamina: 1 (0/1/0)
- Yubel-Fiendsmith-Bystial: 1 (0/1/0)
- Yubel-Azamina: 1 (0/0/1)
- Centur-Ion-Variants: 24 (6/10/8)
- Centur-Ion*: 11 (2/4/5)
- Centur-Ion-Bystial: 10 (4/5/1)
- Centur-Ion-Fiendsmith: 1(0/1/0)
- Centur-Ion-Fiendsmith-Superheavy Samurai: 1 (0/0/1)
- Centur-Ion-Salvation-Horus-Tenpai Dragon: 1 (0/0/1)
- Ritual Beast*: 13 (2/3/8)
- Memento-Variants: 12 (3/5/4)
- Memento*: 3 (0/4/3)
- Memento-Fiendsmith: 5 (3/1/1)
- Labrynth*: 10 (4/3/3)
- Rescue-ACE-Variants: 10 (3/5/2)
- Rescue-ACE*: 2 (0/2/0)
- Rescue-ACE-Diabellstar-Azamina: 6 (3/1/2)
- Rescue-ACE-Fiendsmith-Azamina: 1 (0/1/0)
- Rescue-ACE-Fiendsmith-Diabellstar: 1 (0/1/0)
- White Forest-Variants: 10 (4/3/3)
- White Forest*: 1 (1/0/0)
- White Forest-Runick: 6 (2/1/3)
- White Forest-Fiendsmith-Centur-Ion: 1 (1/0/0)
- White Forest-Toy-Azamina: 1 (0/1/0)
- White Forest-Azamina: 1 (0/1/0)
- Purrely-Variants: 6 (2/2/2)
- Purrely*: 3 (1/2/2)
- Purrely-Kashtira: 1 (1/0/0)
- Spright-Variants: 6 (1/2/3)
- Spright*: 3 (0/1/2)
- Spright-Fiendsmith: 2 (1/0/1)
- Other (1-5): 70 (15/38/17)
- Chimera*: 1 (0/1/0)
- Chimera-Fiendsmith: 4 (3/1/0)
- Despia-Branded: 2 (1/1/0)
- Swordsoul-Tenyi: 1 (1/0/0)
- Unchained-Fiendsmith-Magical Musketeer: 3 (1/0/2)
- Unchained-Fiendsmith: 1 (0/0/1)
- Sky Striker*: 3 (1/0/2)
- Plant Link*: 1 (0/1/0)
- Plant-Link-Primite: 1 (1/0/0)
- Exodia-Millennium: 3 (1/2/0)
- Gold Pride-P.U.N.K.: 1 (1/0/0)
- Runick-Stun: 5 (2/2/1)
- Salamangreat*: 4 (1/2/1)
- Dinomorphia*: 2 (1/0/1)
- Tearlaments*: 2 (0/1/1)
- Tearlaments-Fiendsmith-Kashtira Horus: 2 (1/1/0)
- Voiceless Voice*: 3 (0/2/1)
- Voiceless Voice-Dogmatika: 1 (0/1/0)
- Voiceless Voice-Fiendsmith: 1 (0/1/0)
- Kashtira*: 2 (0/2/0)
- Kashtira-Fiendsmith: 1 (0/1/0)
- Mermail Atlantean*: 5 (0/3/2)
- Mimighoul*: 1 (0/1/0)
- Mimighoul-Kashtira: 1 (0/1/0)
- Dragon Link*: 1 (0/1/0)
- Dragon Link-Bystial: 1 (0/0/1)
- Madolche*: 1 (0/1/0)
- Mannadium-Fiendsmith 1 (0/1/0)
- Mannadium-Scareclaw 1 (0/1/0)
- Floowandereeze*: 2 (0/1/1)
- Bystial-Metalmorph: 1 (0/1/0)
- Bystial-Fiendsmith-Metalmorph: 1 (0/0/1)
- HERO-Primite: 1 (0/1/0)
- Gimmick Puppet: 1 (0/1/0)
- Goblin Biker-Fiendsmith-Armored: 1 (0/1/0)
- Goblin Biker-Armored: 1 (0/1/0)
- Ancient Gear: 1 (0/1/0)
- Thunder Dragon-Horus-Bystial: 1 (0/1/0)
- Drytron: 1 (0/1/0)
- Phantom Knights-Horus: 1 (0/1/0)
- Shark-Armored: 1 (0/0/1)
- Fur Hire-Runick-Spright: 1 (0/0/1)
* = Die tatsächliche Menge der Subvarianten kann aufgrund unbekannter Decklisten abweichen
In diesen drei Wochen konnten 420 Decks erfasst werden, wo jeweils 113 Decks in Woche 1, 175 in Woche 2 und 132 in Woche 3 zusammen kamen. Davon waren zum Ende des Recherchezeitraums 73 von 113 Decklisten aus Woche 1 bekannt, während Woche 2 mit 97 aus 175 und Woche 3 mit 69 aus 132 zur Verfügung standen. Es sei also angemerkt, dass diese Wochen nur sehr wenig Decklisten (im Verhältnis zu den bekannten Decktypen) öffentlich bekannt geworden sind. Dies sorgt dafür, das eine Datenanalyse der Einzelkarten sich etwas schwierig gestaltet. Es kann zwar davon ausgegangen werden, das sich die Zahlen prozentual angleichen, aber so verschwimmen vereinzelte Details. Wer sich die bekannten Decklisten und Daten nochmal im Detail anschauen möchte, kann dies im beigefügten Spreadsheet nachholen.
Ansonsten möchte ich noch eine Anpassung anmerken: wie bereits in dem letzten Bericht angemerkt ist schwierig zu entscheiden, ob Snake-Eye und Fire King Varianten getrennt oder gemeinsam aufgezählt werden sollten. Da sich in diesen Wochen aber gezeigt hat, das Fire King immer häufiger auch ohne Snake-Eye Engine auftritt, werden diese vorerst getrennt aufgezählt, aber es sollte beachtet werden, dass dies die Sichtweise verzerren kann. Nehme man diese Overall Breakdown als Beispiel so sieht man, das Tenpai mit 18,6 % das Pie Chart zwar anführt, doch Snake-Eye sowie Fire King mit 15,7 und 15,2 % recht nah an diesem Vertreter hängen. Betrachtet man aber Fire King und Snake-Eye als eine "Fire Deck Variante", so nehmen sie mit weiten Abstand 30,9 % aller Top Spots ein.
Woche 1 ROTA - Wie zwei Handtraps das komplette Format umgeschrieben haben
Wer sich an das Format vor dem neuen Hauptset zurückerinnert, wird noch Wissen, das zuvor Yubel mit 27 bis 33 % Metapräsenz an der Spitze stand und nur von Tenpai mit etwa 10 % Abstand als Konkurrenz betrachtet. Doch das Format hat sich dank des neuen Hauptsets komplett gedreht. Das vorher so starke Yubel ist vom Spitzenplatz auf den Platz 3 mit 11,5 % gefallen. Denn Snake-Eye hat in dieser Woche 22,1 % aller Top Spots eingenommen und ist der unangefochtene Sieger, dicht gefolgt von Tenpai mit 19,5 %. Einen etwas größeren Abstand hat dann das Fire King Deck als einzelnes Thema, welches sich zusammen mit Yubel den dritten Platz teilt. Sollte man aber Snake-Eye und Tenpai in einen Topf werfen, was man bei 11 aus 13 Fire King-Snake-Eye-Varianten voraussichtlich dürfte, so stellen sie mit 33,6% den unangefochtenen Formats-Champ dar.
Der Grund für diesen Wandel können wir unter den meistgespielten Einzelkarten wiedererkennen: Zwar sind Ash Blossom & Joyous Spring sowie Unendliche UnbeständigkeitUnendliche UnbeständigkeitFalle * NormalWähle 1 offenes Monster, das dein Gegner kontrolliert; annulliere seine Effekte (bis zum Ende dieses Spielzugs), dann, falls diese Karte vor der Aktivierung gesetzt war und bei der Auflösung auf dem Spielfeld liegt, werden für den Rest dieses Spielzugs alle anderen Zauber-/Falleneffekte in dieser Spalte annulliert. Falls du keine Karten kontrollierst, kannst du diese Karte von deiner Hand aktivieren. weiterhin unangefochten an Platz 1 und 2, doch zwei neue Handtraps aus Rage of the Abyss haben einen Siegeskurs zu verzeichnen, was wiederum auch zum Erfolg einer dritten Handtrap geführt hat. So finden wir an dritter Stelle nämlich schon Mulcharmy FuwalosMulcharmy FuwalosLevel 4 / ATK: 100 / DEF: 600Wind * Winged Beast * EffektIf you control no cards (Quick Effect): You can discard this card; apply these effects this turn.
● Each time your opponent Special Summons a monster(s) from the Deck and/or Extra Deck, immediately draw 1 card.
● Once, during this End Phase, if the number of cards in your hand is more than the number of cards your opponent controls +6, you must randomly shuffle cards from your hand into the Deck so the number in your hand equals the number your opponent controls +6.
You can only activate 1 other "Mulcharmy" monster effect, the turn you activate this effect. wieder, die mit 73,52 % auftreten in allen Decklisten, welche getoppt haben und veröffentlicht wurden, auftrumpfen können. Dies bedeutet das etwa drei von vier Decks diese Karte integriert haben. Und wie stark sie ist, brauch ich an dieser Stelle wohl nicht zu wiederholen. Stattdessen hinterlasse ich lieber einen Link zu Leseleffs Top 10 der Highlights aus Rage of the Abyss, wo auch er sich der gewalten Macht dieser Karte nicht beugen konnte. Diese Karte alleine sorgt dafür, das Decks, welche zu stark von Beschwörungen aus dem Main oder Extra Deck angewiesen sind, besonders hart bestraft werden. Und hierzu gehört insbesondere das Yubel-Deck, welches sehr häufig seine Yubel-Monster für Kartenvorteil in einem nahezu Endlosloopt zerstört, aus dem Main Deck specialt und mittels Spezialbeschwörung von Phantom of YubelPhantom of YubelLevel 9 / ATK: 0 / DEF: 0Dark * Fiend * Effekt * Fusion1 "Yubel" monster + 1 Fiend monster with 0 ATK/DEF
Must be Special Summoned (from your Extra Deck) by shuffling the above cards from your hand, field, and/or GY into the Deck/Extra Deck. Cannot be used as Fusion Material. Cannot be destroyed by battle, also you take no damage from battles involving this card. When your opponent activates a monster effect (Quick Effect): You can Tribute this card; the activated effect becomes "Your opponent destroys 1 "Yubel" monster in their hand, Deck, or field". You can only use this effect of "Phantom of Yubel" once per turn. immer wieder vom Friedhof zurück ins Deck mischt. Das einzig schwere gegenüber diesem Deck ist der Zeitpunkt, wo man diese Handtrap zum Einsatz bringt. Denn Yubel-Spieler die Angst vor dieser Handtrap haben, beschwören Phantom of YubelPhantom of YubelLevel 9 / ATK: 0 / DEF: 0Dark * Fiend * Effekt * Fusion1 "Yubel" monster + 1 Fiend monster with 0 ATK/DEF
Must be Special Summoned (from your Extra Deck) by shuffling the above cards from your hand, field, and/or GY into the Deck/Extra Deck. Cannot be used as Fusion Material. Cannot be destroyed by battle, also you take no damage from battles involving this card. When your opponent activates a monster effect (Quick Effect): You can Tribute this card; the activated effect becomes "Your opponent destroys 1 "Yubel" monster in their hand, Deck, or field". You can only use this effect of "Phantom of Yubel" once per turn. sofort am Beginn der Main Phase zum Preis von zwei Handkarten, wovon auch noch mindestens eine aus fünf bis bis sechs Yubel im Namen haben müssen. Dies führt wiederum dazu, das vereinzelte Spieler der Meinung sind, Mulcharmy FuwalosMulcharmy FuwalosLevel 4 / ATK: 100 / DEF: 600Wind * Winged Beast * EffektIf you control no cards (Quick Effect): You can discard this card; apply these effects this turn.
● Each time your opponent Special Summons a monster(s) from the Deck and/or Extra Deck, immediately draw 1 card.
● Once, during this End Phase, if the number of cards in your hand is more than the number of cards your opponent controls +6, you must randomly shuffle cards from your hand into the Deck so the number in your hand equals the number your opponent controls +6.
You can only activate 1 other "Mulcharmy" monster effect, the turn you activate this effect. direkt während der Draw oder Standby Phase abzuwerfen, um diesen entgegenzuwirken, selbst wenn man sie Blind im ersten Game abwirft. Dies hat wiederum den Jojo-Effekt, das Decks, welche auf wenig bis gar keine direkte Spezialbeschwörung aus Main oder Extra Deck setzen können, extreme Vorteile verzeichnen. Dies führt uns wieder zurück zu Snake-Eye beziehungsweise explizit Fire King. Fire King kann dank dem starken Fokus auf seine Main Deck Monster komplett ohne Extra Deck im eigenen Zug ein Board aufbauen, oder sich auf ein oder zwei Spezialbeschwörungen aus dem Extra Deck verlassen. Anschließend können die wichtigsten Monster im gegnerischen Spielzug über Fire King SanctuaryFire King SanctuarySpell * ContinuousWhen this card is activated: You can place 1 "Fire King Island" from your Deck face-up in your Field Zone. Once per turn, if a card in your Field Zone would be destroyed by card effect, you can destroy 1 FIRE monster in your hand or face-up field instead. Once per turn, if your opponent Special Summons a monster(s), you can: Immediately after this effect resolves, Xyz Summon 1 FIRE Xyz Monster using only "Fire King" monsters you control. You can only activate 1 "Fire King Sanctuary" per turn. oder I:P MaskerenaI:P MaskerenaLevel 2 / ATK: 800 / DEF: Finsternis * Cyberse * Effekt * Link2 Nichtlink-Monster
Während der Main Phase deines Gegners kannst du (Schnelleffekt): Sofort nachdem dieser Effekt aufgelöst wurde, beschwöre 1 Linkmonster als Linkbeschwörung und verwende dafür Material, das du kontrollierst, darunter diese Karte. Du kannst diesen Effekt von „I:P Maskerena“ nur einmal pro Spielzug verwenden. Ein Linkmonster, das diese Karte als Material verwendet hat, kann nicht durch Karteneffekte deines Gegners zerstört werden. beschworen werden. Insbesondere auch das Snake-Eye Deck zeichnet sich dadurch aus, das es zwar mehr Monster aus dem Extra Deck beschwören kann, aber schon mit einer einzelnen I:PI:P MaskerenaLevel 2 / ATK: 800 / DEF: Finsternis * Cyberse * Effekt * Link2 Nichtlink-Monster
Während der Main Phase deines Gegners kannst du (Schnelleffekt): Sofort nachdem dieser Effekt aufgelöst wurde, beschwöre 1 Linkmonster als Linkbeschwörung und verwende dafür Material, das du kontrollierst, darunter diese Karte. Du kannst diesen Effekt von „I:P Maskerena“ nur einmal pro Spielzug verwenden. Ein Linkmonster, das diese Karte als Material verwendet hat, kann nicht durch Karteneffekte deines Gegners zerstört werden. oder einem einzelnen aus dem Deck beschworenen FlambergeRequest to Surrender Spell * Normal * Send all Monster Cards on your side of the Field to the Graveyard and pay 2000 Life Points to activate this card. If your opponent refuses to surrender, this card remains face-up on the field for 5 of your opponent's turns. As long as this card remains face-up on the field, you cannot activate cards that prohibit your opponent to attack, or cards named "Level Limit - Area B", "Stumbling" or "Vengeful Bog Spirit". This card cannot be destroyed by another card's effect. When your opponent inflicts Battle Damage to your Life Points, this card is immediately destroyed. If this card is still on the field at the end of your opponent's fifth turn after activation, you win the current duel. genug Druck aufbauen können. Snake-Eye sowie Fire King leiden wiederum enorm unter der nun viertplatzierten Handtrap Mulcharmy PuruliaMulcharmy PuruliaLevel 4 / ATK: 100 / DEF: 600Water * Aqua * EffektIf you control no cards (Quick Effect): You can discard this card; apply these effects this turn.
● Each time your opponent Normal or Special Summons a monster(s) from the hand, immediately draw 1 card.
● Once, during this End Phase, if the number of cards in your hand is more than the number of cards your opponent controls +6, you must randomly shuffle cards from your hand into the Deck so the number in your hand equals the number your opponent controls +6.
You can only activate 1 other "Mulcharmy" monster effect, the turn you activate this effect., da sie nicht nur enorm von der Normalbeschwörung abhängig sind, sondern auch viele ihrer Spezialbeschwörungen aus der Hand tätigen. Dadurch das diese beiden Decks einen enormen Siegeserfolg erzielten, haben auch mehr Decks getoppt, welche Mulcharmy PuruliaMulcharmy PuruliaLevel 4 / ATK: 100 / DEF: 600Water * Aqua * EffektIf you control no cards (Quick Effect): You can discard this card; apply these effects this turn.
● Each time your opponent Normal or Special Summons a monster(s) from the hand, immediately draw 1 card.
● Once, during this End Phase, if the number of cards in your hand is more than the number of cards your opponent controls +6, you must randomly shuffle cards from your hand into the Deck so the number in your hand equals the number your opponent controls +6.
You can only activate 1 other "Mulcharmy" monster effect, the turn you activate this effect. im Main oder Side Deck gespielt haben und so für einen noch größeren Erfolg der bisher eher müde belächelbaren Karte geführt. Das dritte Deck, welches wiederum von der Handtrap-Entwicklung besonders stark profitiert ist Tenpai. Nicht nur ist Tenpai als reines Going Second Deck unantastbar von beiden Handtraps, es profitiert dank seinen Handtrap-armen und Boardbrecher-fokussierten Spielstil stark von beiden Handtraps im eigenen Deck. Denn selbst wenn man weiss, dass das gegenüber Tenpai spielt und man voraussichtlich wenig bis gar keine weiteren Handtraps frisst, so besteht immer die Problematik dass die Mulcharmys den Tenpai-Spieler am Ende des Zuges nur auf sechs Handkarten plus Boardgröße des Gegnerfeldes reduzieren. Dies heißt wiederum, je mehr Karten man auf das Spielfeld wirft um sich vor Tenpai zu wehren, gibt ihm weitere Handkarten um diese Gegenwehr im Keim zu ersticken.
Das Ganze führt nun dazu, dass das Format signifikant vorsichtiger gespielt werden muss, und Outs benötigt werden, die auf der Hand verbleiben. Und hier kommt dann die zweite neue Handtrap ins Spiel. Denn der neue sechste Platz ist mit 38,36 % Vertretung in den Top Decks die Karte Dominus ImpulseDominus ImpulseTrap * NormalIf your opponent controls a card, you can activate this card from your hand. When a card or effect is activated that includes an effect that Special Summons a monster(s): Negate that effect, then if you have a Trap in your GY, destroy that card. If you activated this card from your hand, you cannot activate the effects of LIGHT, EARTH, and WIND monsters for the rest of this Duel. You can only activate 1 "Dominus Impulse" per turn.. Diese besitzt einen Effekt, welcher der Anwendung von Ash Blossom und Ghost Belle ziemlich nahe kommt, da sie dafür verwendet werden kann, Effekte zu annullieren, welche eine Beschwörung durchführen. Der Vergleich passt hier sehr gut, will man doch bevorzugt aus dem Deck oder Friedhof beschwören. Zugleich handelt es sich hier aber um eine Fallenkarte, welche wiederum ähnlich wie Unendliche UnbeständigkeitUnendliche UnbeständigkeitFalle * NormalWähle 1 offenes Monster, das dein Gegner kontrolliert; annulliere seine Effekte (bis zum Ende dieses Spielzugs), dann, falls diese Karte vor der Aktivierung gesetzt war und bei der Auflösung auf dem Spielfeld liegt, werden für den Rest dieses Spielzugs alle anderen Zauber-/Falleneffekte in dieser Spalte annulliert. Falls du keine Karten kontrollierst, kannst du diese Karte von deiner Hand aktivieren. durch ihre Immunität gegen Karten ala Talent der drei TaktikenTalent der drei TaktikenZauber * NormalFalls dein Gegner während deiner Main Phase dieses Spielzugs einen Monstereffekt aktiviert hat: Aktiviere 1 dieser Effekte;
●Ziehe 2 Karten.
●Übernimm bis zur End Phase die Kontrolle über 1 Monster, das dein Gegner kontrolliert.
●Sieh dir die Hand deines Gegners an und bestimme 1 Karte davon, die ins Deck gemischt wird.
Du kannst nur 1 „Talent der drei Taktiken“ pro Spielzug aktivieren. aufwarten kann. Der interessante Fakt ist hier aber denke eher die erste Zeile des Effektes: "Falls dein Gegner eine Karte kontrolliert, kannst du diese Karte von deiner Hand aktivieren". Dies bedeutet gerade im vorherigen Beispiel mit Tenpai, das es neben Ash Blossom & Joyous Spring eine weitere gezielte Antwort gegen Sangen KaimenSangen KaimenSpell * Quick-PlayApply 1 of these effects, or if you activated this card during the Battle Phase, you can apply any of them, in sequence.
● Add 1 Level 4 or lower FIRE Dragon monster from your Deck to your hand.
● Special Summon 1 FIRE Dragon monster from your hand.
You can only activate 1 "Sangen Kaimen" per turn. gibt, und somit selbiges Deck unter Kontrolle halten kann. Der Preis, für den Rest keine LICHT, ERDE und WIND Monstereffekte mehr aktivieren zu können hat daraus resultierend zwar auch eine Auswirkung auf das Format, aber das heben wir uns für später auf. Zumindest gibt es mit dieser Karte einen perfekten Konter gegen einen der größten Problemkinder im Format. Wobei sie zugleich aber generisch genug ist, um gegen Snake-Eye, Fire King, Yubel und anderen Decks Anwendung zu finden.
Woche 2 ROTA - Fire King oder Snake-Eye? Was darf es denn nun sein?
Mit der zweiten Woche haben wir direkt die erste Woche die neben einer UK Open einzig und alleine aus Regionals besteht, und somit ein perfektes Vergleichsbild für Regional- und YCS-Resultate liefern dürfte. Dabei sind die Auffälligkeiten von eher marginaler Natur. Zwar Ist Snake-Eye um fast 10 Prozentpunkte gefallen und Fire King hat sich etwa fünf dieser Punkte einverleibt, doch sind wie für Regional-Wochenenden gewohnt mehr Prozente an die unteren Ränge verteilt worden. Addiert man hingegen Snake-Eye und Fire King weiterhin zusammen, kommen sie immer noch auf stolze 32 % Repräsentation. Dabei lässt sich aber direkt ein Bild erkennen, das Snake-Eye Varianten entweder schwächer sind, als Anfangs vermutet, oder das auf Regional-Events Fire King Varianten die Nase vorne haben. Um das genauer bewerten zu können würde ich erstmal die Entwicklung der kommenden Wochen abwarten wollen.
Was etwas erschreckend wirkt ist hingegen die recht stabile Positionierung von Tenpai Dragon. Dieses hat nur 2 Prozent einbüßen müssen und zeigt somit starke Resultate auf YCS sowie auch Regional-Niveau. Dies zeigt erneut, was für eine enorme Power das Deck besitzt und es sich doch wenig danach verändert, welches Top Deck neben ihm an der Spitze steht. Umso härter wird das Deck von verschiedensten Tech Karten gehittet. So werden nicht nur vermehrt Karten wie Angsteinjagendes GebrüllAngsteinjagendes GebrüllFalle * NormalDein Gegner kann in diesem Spielzug keinen Angriff deklarieren. (in 5 Decklisten enthalten) oder insbesondere DimensionsbarriereDimensionsbarriereFalle * NormalDeklariere 1 Monsterkartentyp (Ritual, Fusion, Synchro, Xyz oder Pendel); für den Rest dieses Spielzugs kann kein Spieler Monster des deklarierten Typs als Spezialbeschwörung beschwören, zusätzlich annulliere die Effekte aller Monster des Typs, solange sie auf dem Spielfeld liegen. Du kannst nur 1 „Dimensionsbarriere“ pro Spielzug aktivieren. (in 65 Decklisten mind. 1x integriert) gespielt, auch Decks welche mit Leichtigkeit beispielsweise Kikinagashi FuchoKikinagashi FuchoRang 1 / ATK: 0 / DEF: 0Wind * Geflügeltes Ungeheuer * Effekt * Xyz2 Monster der Stufe 1
Bleibt von den Effekten anderer Karten unberührt. Einmal pro Spielzug (Schnelleffekt): Du kannst 2 Material von dieser Karte abhängen; für den Rest dieses Spielzugs kann diese Karte nicht durch Kampf zerstört werden, zusätzlich erhältst du keinen Kampfschaden aus Angriffen, an denen diese Karte beteiligt ist. (in 15 Decklisten enthalten) spielen können, gewinnen an Beliebtheit. Und gerade letzteres ist in jedem Deck mit Stufe 1 Fokus leicht beschwörbar, was somit auch Snake-Eye-Varianten oder Yubel-Decks miteinschließt. Es gibt sogar schon Versuche, in Decks wie Centur-Ion Sangenpai Transcendent DragionSangenpai Transcendent DragionLevel 10 / ATK: 3000 / DEF: 3000Fire * Dragon * Effekt * Synchro1 Dragon Tuner + 1+ non-Tuner Dragon monsters
All monsters your opponent controls must attack, if able. Your opponent cannot activate cards or effects during the Battle Phase. If this card is Synchro Summoned: You can change all monsters on the field to Attack Position. If 3 or more attacks have been declared this turn (Quick Effect): You can Special Summon this card from your GY, then you can destroy 1 card on the field. You can only use this effect of "Sangenpai Transcendent Dragion" once per Duel. zu integrieren, da Centur-Ion AtriiCentur-Ion AtriiLevel 4 / ATK: 1800 / DEF: 1400Dark * Dragon * Effekt * EmpfängerIf this card you control would be used as Synchro Material, you can treat it as a non-Tuner. You can only use each of the following effects of "Centur-Ion Atrii" once per turn. If this card is Normal or Special Summoned, and you have both an "Emblema" card and a "Centur-Ion" card in your GY: You can draw 1 card, also you cannot Special Summon "Centur-Ion Atrii" for the rest of this turn. During the Main Phase, if this card is a Continuous Trap: You can Special Summon this card. den Typ Drache besitzt und somit über jeden Stufe 6 Bystial beschwörbar ist. Dadurch das Aktivierungsbedingung des Synchrobeschwörungseffekt von Stand Up Centur-Ion!Stand Up Centur-Ion!Spell * FieldCannot be destroyed by your opponent's card effects while you control a "Centur-Ion" Monster Card. You can only use each of the following effects of "Stand Up Centur-Ion!" once per turn. During your Main Phase, if this card was activated this turn: You can send 1 card from your hand to the GY; place 1 "Centur-Ion" monster from your Deck in your Spell & Trap Zone as a face-up Continuous Trap. If a monster(s) is Special Summoned, you can: Immediately after this effect resolves, Synchro Summon 1 Synchro Monster, using monsters you control as material, including a "Centur-Ion" monster. nicht auf die Beschwörung eines Monsters aus der Zauber- und Fallenkartenzone angewiesen ist, sondern durch die Spezialbeschwörung durch einen beliebigen Spieler ausgelöst wird, kann somit über gegnerische Spezialbeschwörungen oder Bystials auch in der Battle Phase in dieses Synchro-Monster gegangen werden. Anschließend ist der Tenpai-Spieler nicht mehr in der Lage, Effekte in der Battle Phase anzuwenden, was den OTK verhindern dürfte. Der Tenpai-Spieler kann dies wiederum kontern, indem er selber den Transzendenten DragionSangenpai Transcendent DragionLevel 10 / ATK: 3000 / DEF: 3000Fire * Dragon * Effekt * Synchro1 Dragon Tuner + 1+ non-Tuner Dragon monsters
All monsters your opponent controls must attack, if able. Your opponent cannot activate cards or effects during the Battle Phase. If this card is Synchro Summoned: You can change all monsters on the field to Attack Position. If 3 or more attacks have been declared this turn (Quick Effect): You can Special Summon this card from your GY, then you can destroy 1 card on the field. You can only use this effect of "Sangenpai Transcendent Dragion" once per Duel. in der Main Phase beschwört, doch wird dies die Menge des Schadens sichtbar verringern. Alles in allem nimmt das Tenpai-Deck die Rolle ein, welche bereits Decks wie Floowandereeze oder rund um Mystische MineMystische MineZauber * SpielfeldFalls dein Gegner mehr Monster kontrolliert als du, kann dein Gegner weder Monstereffekte aktivieren noch einen Angriff deklarieren. Falls du mehr Monster kontrollierst als dein Gegner, kannst du weder Monstereffekte aktivieren noch einen Angriff deklarieren. Einmal pro Spielzug, während der End Phase, falls beide Spieler dieselbe Anzahl Monster kontrollieren: Zerstöre diese Karte. eingenommen haben. Und auch diese haben einen gezwungen, eine spezielle Strategie auszuarbeiten, um gegen diese Decks agieren zu können.
Ansonsten halten sich die direkten Auffälligkeiten in dieser Woche stark zurück. Trotzdem möchte ich noch auf einen interessanten Aspekt hinweisen, der beim betrachten des Pie Charts auffällt: nachdem man die Top 4 Decks, Snake-Eye, Tenpai Dragon, Fire King und Yubel, abzieht, wird das Format sehr divers. So haben wir 9 weitere Decks direkt auf dem Diagramm und 32 weitere verstecken sich mit 1 oder 2 Ausführungen im Other-Bereich. Das bedeutet das eine relativ große Auswahl an Decks im Tier 2 Bereich besteht, aus denen man wählen muss. Und auch wenn viele davon vermutlich durch die neuen Handtraps stark unterdrückt werden, gibt es auch einige, welche diese selber spielen können.
Woche 3 ROTA - kehrt Yubel zurück?
In der finalen Woche dieses Reports veränderten sich auf dem ersten Blick die Top Spots doch sehr gewaltig. So hatte Yubel es schlussendlich doch noch geschafft Snake-Eye zu überholen. Und auch Fire King musste seinen ersten Platz sichtlich an Tenpai Dragon abtreten. Doch auch hier stellt sich die Frage, ob man nicht weiterhin Fire King und Snake-Eyes als ein und das selbe Deck betrachten sollte. Denn mit diesem zweiten Blick im Hinterkopf hielten sich die Feuer-Deck-Variante auf 27,3 % und würden somit immer noch das Metagame anführen, auch wenn der Abstand zu den beiden Mitessern sichtbar abgenommen hat.
Doch ein Blick nur auf die Einzelkarten gewährt keine Begründung für diese Veränderungen. So ist deren Zahl im großen und ganzen identisch geblieben. Auch bei den Techs oder Decks gab es nichts, was einem sofort ins Auge gesprungen ist. Aber diese "Pause" würde ich dafür verwenden, um den Blick auf die Entwicklungen der meistgespielten Engines zu schwenken:
Wie auch bei den anderen Daten in diesem Bericht, entstammt dieses Diagramm aus einem eigenen Spreadsheet, wo ihr die entsprechenden Daten selber verifizieren könnt. Für die Bestimmung, welche Karten genügen, um eine gespielte Engine als solche zu identifizieren, hab ich schon im letzten Report ausführlich behandelt und kann jederzeit nachgelesen werden.
Und wenn man sich nur auf die letzten beiden Balken beschränkt wird man auch an den meistgespielten Engines sehen, das sich wenig bis gar nichts zwischen Woche 2 und Woche 3 getan hat. Dafür sieht man aber eine große Veränderung von Woche 11 INFO zu Woche 1 ROTA. So haben entgegen der vorherigen Prognosen die Zahl der Kashtira und Fiendsmith-Engines mit dem neuen Set stark abgenommen und sich seither fast gar nicht erholt. Stattdessen hat diesen Platz die Azamina-Engine eingenommen und hat sich am stabilsten erhalten können. Auch hierfür kann der Grund in den neuen Handtraps Mulcharmy FuwalosMulcharmy FuwalosLevel 4 / ATK: 100 / DEF: 600Wind * Winged Beast * EffektIf you control no cards (Quick Effect): You can discard this card; apply these effects this turn.
● Each time your opponent Special Summons a monster(s) from the Deck and/or Extra Deck, immediately draw 1 card.
● Once, during this End Phase, if the number of cards in your hand is more than the number of cards your opponent controls +6, you must randomly shuffle cards from your hand into the Deck so the number in your hand equals the number your opponent controls +6.
You can only activate 1 other "Mulcharmy" monster effect, the turn you activate this effect. und Dominus ImpulseDominus ImpulseTrap * NormalIf your opponent controls a card, you can activate this card from your hand. When a card or effect is activated that includes an effect that Special Summons a monster(s): Negate that effect, then if you have a Trap in your GY, destroy that card. If you activated this card from your hand, you cannot activate the effects of LIGHT, EARTH, and WIND monsters for the rest of this Duel. You can only activate 1 "Dominus Impulse" per turn. erkannt werden. Denn anders als die Fiendsmith-Engine erlaubt es die Azamina-Engine auch mit weniger Spezialbeschwörungen aus dem Deck oder Extra Deck auf ein passables Board enden zu können. Dies gilt zwar grundsätzlich auch für Kashtira, doch büßt letztere insbesondere durch Dominus ImpulseDominus ImpulseTrap * NormalIf your opponent controls a card, you can activate this card from your hand. When a card or effect is activated that includes an effect that Special Summons a monster(s): Negate that effect, then if you have a Trap in your GY, destroy that card. If you activated this card from your hand, you cannot activate the effects of LIGHT, EARTH, and WIND monsters for the rest of this Duel. You can only activate 1 "Dominus Impulse" per turn. ein. Denn alle Decks, die sich auf die Kashtira oder Fiendsmith-Engine verlassen, spielen automatisch Licht (jedes Fiendsmith-Monster), Wind (Kashtira UnicornKashtira UnicornLevel 7 / ATK: 2500 / DEF: 2100Wind * Psychic * EffektIf you control no monsters, you can Special Summon this card (from your hand). You can only use each of the following effects of "Kashtira Unicorn" once per turn. During your Main Phase: You can add 1 "Kashtira" Spell from your Deck to your hand. When this card declares an attack, or if your opponent activates a monster effect (except during the Damage Step): You can look at your opponent's Extra Deck, and if you do, banish 1 monster from it, face-down.) oder Erde (Kashtira FenrirKashtira FenrirLevel 7 / ATK: 2400 / DEF: 2400Earth * Psychic * EffektIf you control no monsters, you can Special Summon this card (from your hand). You can only use each of the following effects of "Kashtira Fenrir" once per turn. During your Main Phase: You can add 1 "Kashtira" monster from your Deck to your hand. When this card declares an attack, or if your opponent activates a monster effect (except during the Damage Step): You can target 1 face-up card your opponent controls; banish it, face-down.), wodurch eine von der Hand aktivierte Dominus ImpulseDominus ImpulseTrap * NormalIf your opponent controls a card, you can activate this card from your hand. When a card or effect is activated that includes an effect that Special Summons a monster(s): Negate that effect, then if you have a Trap in your GY, destroy that card. If you activated this card from your hand, you cannot activate the effects of LIGHT, EARTH, and WIND monsters for the rest of this Duel. You can only activate 1 "Dominus Impulse" per turn. plötzlich die Verwendung der aktivierenden Effekte dieser Monster einbüßen wurde. In der Folge verzichten meist alle Decks, welche sich auf diese Karten verlassen, zugleich auch auf Dominus ImpulseDominus ImpulseTrap * NormalIf your opponent controls a card, you can activate this card from your hand. When a card or effect is activated that includes an effect that Special Summons a monster(s): Negate that effect, then if you have a Trap in your GY, destroy that card. If you activated this card from your hand, you cannot activate the effects of LIGHT, EARTH, and WIND monsters for the rest of this Duel. You can only activate 1 "Dominus Impulse" per turn., was ihnen wiederum einen sichtbaren Nachteil gegen die Konkurrenz einbringt. Die Frage die sich hierbei stellt, ist die, ob dies weiterhin so verbleiben wird, oder in den späteren Formaten rotiert. Denn wie sich bereits im OCG gezeigt hat, hatte dort auch Dominus ImpulseDominus ImpulseTrap * NormalIf your opponent controls a card, you can activate this card from your hand. When a card or effect is activated that includes an effect that Special Summons a monster(s): Negate that effect, then if you have a Trap in your GY, destroy that card. If you activated this card from your hand, you cannot activate the effects of LIGHT, EARTH, and WIND monsters for the rest of this Duel. You can only activate 1 "Dominus Impulse" per turn. sowie Azamina einen Initialen Topstart, während es in den Folgewochen immer stärker abgenommen hat. Andererseits hatte das OCG damals ein weitaus stärkeres Format mit Karten wie Beatrice, Lady of Eternal auf dem limitierten Status als es im heutigen TCG der Fall ist. Allgemein kann man festhalten, das seit dem neusten Set im TCG fast alle Decks die Fiendsmith-Engine gecuttet haben, ausgenommen sie spielen von sich aus schon Unterweltler-Monster wie beispielsweise Muckraker From the UnderworldMuckraker From the UnderworldLevel 2 / ATK: 1000 / DEF: Dark * Fiend * Effekt * Link2 Effect Monsters
Cannot be used as Link Material the turn it is Link Summoned. If a monster(s) you control would be destroyed by battle or card effect, you can Tribute 1 Fiend monster instead. You can target 1 Fiend monster in your GY, except "Muckraker From the Underworld"; discard 1 card, and if you do, Special Summon that monster, also you cannot Special Summon monsters for the rest of this turn, except Fiend monsters. You can only use this effect of "Muckraker From the Underworld" once per turn. oder Unchained Soul of SharvaraUnchained Soul of SharvaraLevel 6 / ATK: 2000 / DEF: 1500Fire * Fiend * EffektDuring the Main Phase, if this card is in your hand (Quick Effect): You can target 1 Fiend monster or 1 face-down card you control; destroy it, and if you do, Special Summon this card, but while it is face-up in the Monster Zone, you cannot Special Summon monsters, except Fiend monsters. If this card is sent to the GY: You can Set 1 "Unchained" Spell/Trap directly from your Deck. You can only use each effect of "Unchained Soul of Sharvara" once per turn.. Zwar gibt es noch vereinzelte Snake-Eye Decks welche die Karten integrieren, doch auch hier kann man Woche für Woche einen Abwärtstrend erkennen. Genauso ergeht es Kashtira, welche außerhalb seines eigenen Decks nun fast ausschließlich in Snake-Eye wiederzufinden ist und auch hier immer weiter abzunehmen droht. Nun steht die Frage im Raum, ob dies nur ein kurzfristiger Trend ist, oder einfach dem Interesse an der neuen Engine und dem "New Toy Syndrome" geschuldet ist. Doch auch das soll weiter beobachtet werden.
Theme Spotlight: der aktuelle Feuer-Gulaschtopf
Nachdem wir jetzt einige Zeit lang keine Decks mehr im Spotlight hatten, würde ich dies nun gerne wieder aufnehmen. Und den Anfang mach ich dabei mit einem Deck, welches seit dem Release von Rage of the Abyss einen interessanten Schwenk hingelegt hat. Und dafür nehme ich mir auch einfach mal die Deckliste des erstplatzierten Landon Oliver von der YCS Niagara Falls zur Hand:
Was direkt erstmal auffällt ist die doch recht kleine Menge an Snake-Eyes Monster. Denn nach der neusten Liste der limitierten und verbotenen Karten ging der Trend dahin, das zwei oder sogar drei Kopien von Snake-Eye OakSnake-Eye OakLevel 1 / ATK: 900 / DEF: 200Fire * Pyro * EffektIf this card is Normal or Special Summoned: You can target 1 of your Level 1 FIRE monsters that is banished or in your GY; either add it to your hand or Special Summon it. You can send 2 face-up cards you control to the GY, including this card; Special Summon 1 "Snake-Eye" monster from your hand or Deck, except "Snake-Eye Oak". You can only use each effect of "Snake-Eye Oak" once per turn. dem Deck hinzugefügt worden sind, um die verlorenen Puzzleteile auszugleichen. Interessanterweise wurde sich hier aber dagegen entschieden und auch die Fire King Engine wurde nur um zwei Fire King Courtier Ulkanix und dem zugehörigen Brick Feuerkönig Hochavatar GarunixFeuerkönig Hochavatar GarunixLevel 8 / ATK: 2700 / DEF: 1700Feuer * Geflügeltes Ungeheuer * EffektWährend der nächsten Standby Phase, nachdem diese Karte durch einen Karteneffekt zerstört und auf den Friedhof gelegt wurde: Beschwöre diese Karte als Spezialbeschwörung vom Friedhof. Wenn du dies tust: Zerstöre alle anderen Monster auf dem Spielfeld. Wenn diese Karte durch Kampf zerstört und auf den Friedhof gelegt wird: Du kannst 1 „Feuerkönig“-Monster als Spezialbeschwörung von deinem Deck beschwören, außer „Feuerkönig Hochavatar Garunix“. erweitert, anstatt beispielsweise die Anzahl der Fire King High Avatar KirinFire King High Avatar KirinLevel 8 / ATK: 2400 / DEF: 200Fire * Beast * EffektDuring the Main Phase, if this card is in your hand (Quick Effect): You can destroy 1 other FIRE monster in your hand or face-up field, and if you do, Special Summon this card. If this card is destroyed and sent to the GY: You can Special Summon 1 "Fire King" monster from your hand or GY, except "Fire King High Avatar Kirin", then you can destroy 1 card on the field. You can only use each effect of "Fire King High Avatar Kirin" once per turn. oder Sacred Fire King GarunixSacred Fire King GarunixLevel 8 / ATK: 2700 / DEF: 1700Fire * Winged Beast * EffektIf your monster(s) that was originally FIRE is destroyed by battle or card effect: You can Special Summon this card from your GY (if it was there when the monster was destroyed) or hand (even if not). If this card is Normal or Special Summoned: You can destroy 1 FIRE Beast, Beast-Warrior, or Winged Beast monster in your hand, Deck, or face-up field, except "Sacred Fire King Garunix", and if you do, this card gains ATK equal to half the destroyed monster's ATK it had there, until the end of this turn. You can only use each effect of "Sacred Fire King Garunix" once per turn. anzuheben, und somit ein "richtiges" Fire King Deck zu werden. Stattdessen wurde sich entschieden, auf 15 Handtraps zu verlassen, wovon eine ebenfalls Dominus ImpulseDominus ImpulseTrap * NormalIf your opponent controls a card, you can activate this card from your hand. When a card or effect is activated that includes an effect that Special Summons a monster(s): Negate that effect, then if you have a Trap in your GY, destroy that card. If you activated this card from your hand, you cannot activate the effects of LIGHT, EARTH, and WIND monsters for the rest of this Duel. You can only activate 1 "Dominus Impulse" per turn. war. Dies hatte wiederum zur Folge, dass sich nicht auf Kashtira oder Fiendsmith verlassen wurde, sondern auf die neue Engine rund um die Azamina-Karten. Interessanterweise hat er sich auch hier gegen ein Komplettpaket aus drei Deception of the Sinful SpoilsDeception of the Sinful SpoilsSpell * ContinuousYou can Tribute 1 monster from your hand or field; add 1 "Azamina" card from your Deck to your hand. If a monster(s) is sent to your opponent's GY, and you control an "Azamina" monster (except during the Damage Step): You can make your opponent lose 1500 LP, and if you do, gain 1500 LP. During the End Phase, if this card is in the GY because it was sent there from the Spell & Trap Zone this turn while face-up: You can Set it. You can only use each effect of "Deception of the Sinful Spoils" once per turn. entschieden und nur zwei Kopien in das Deck integriert. Dies sorgt zwar dafür, dass das Deck kompakter wird, und auf 42 Karten passt, hat aber schon für einen interessanten Einfluss gesorgt. Zwar ist Deception immer noch ein 1.5-Karten-Weg um in die Snake-Eye-Kombo zu kommen, doch soll diese wohl primär von Diabellstar the Black WitchDiabellstar the Black WitchLevel 7 / ATK: 2500 / DEF: 2000Dark * Spellcaster * EffektYou can Special Summon this card (from your hand) by sending 1 card from your hand or field to the GY. You can only Special Summon "Diabellstar the Black Witch" once per turn this way. You can only use each of the following effects of "Diabellstar the Black Witch" once per turn. If this card is Normal or Special Summoned: You can Set 1 "Sinful Spoils" Spell/Trap directly from your Deck. During your opponent's turn, if this card is sent from its owner's hand or field to the GY: You can send 1 card from your hand or field to the GY, and if you do, Special Summon this card. zugegriffen werden, und eben nicht hart aufgezogen sein. Dies ergibt auch Sinn, existiert neben der TäuschungDeception of the Sinful SpoilsSpell * ContinuousYou can Tribute 1 monster from your hand or field; add 1 "Azamina" card from your Deck to your hand. If a monster(s) is sent to your opponent's GY, and you control an "Azamina" monster (except during the Damage Step): You can make your opponent lose 1500 LP, and if you do, gain 1500 LP. During the End Phase, if this card is in the GY because it was sent there from the Spell & Trap Zone this turn while face-up: You can Set it. You can only use each effect of "Deception of the Sinful Spoils" once per turn. nur Original Sinful Spoils - Snake-EyeOriginal Sinful Spoils - Snake-EyeSpell * NormalSend 1 other face-up card you control to the GY; Special Summon 1 Level 1 FIRE monster from your hand or Deck. You can banish this card from your GY, then target 1 "Snake-Eye" or "Diabellstar" monster in your GY; add 1 Level 1 FIRE monster from your Deck to your hand, then place the targeted monster on the bottom of the Deck. You can only use 1 "Original Sinful Spoils - Snake-Eye" effect per turn, and only once that turn. in der Main Engine als suchbares Ziel für DiabellstarDiabellstar the Black WitchLevel 7 / ATK: 2500 / DEF: 2000Dark * Spellcaster * EffektYou can Special Summon this card (from your hand) by sending 1 card from your hand or field to the GY. You can only Special Summon "Diabellstar the Black Witch" once per turn this way. You can only use each of the following effects of "Diabellstar the Black Witch" once per turn. If this card is Normal or Special Summoned: You can Set 1 "Sinful Spoils" Spell/Trap directly from your Deck. During your opponent's turn, if this card is sent from its owner's hand or field to the GY: You can send 1 card from your hand or field to the GY, and if you do, Special Summon this card.. Und gerade Letztere wird in den Standard-Kombos als Fusionsmaterial verwendet um schlussendlich für ihren Friedhofseffekt verbannt zu werden.
Die typische Standard-Kombo sieht dabei wiefolgt aus:
- Zuerst wird auf einen beliebigen Weg Diabellstar the Black WitchDiabellstar the Black WitchLevel 7 / ATK: 2500 / DEF: 2000Dark * Spellcaster * EffektYou can Special Summon this card (from your hand) by sending 1 card from your hand or field to the GY. You can only Special Summon "Diabellstar the Black Witch" once per turn this way. You can only use each of the following effects of "Diabellstar the Black Witch" once per turn. If this card is Normal or Special Summoned: You can Set 1 "Sinful Spoils" Spell/Trap directly from your Deck. During your opponent's turn, if this card is sent from its owner's hand or field to the GY: You can send 1 card from your hand or field to the GY, and if you do, Special Summon this card. beschworen. Ihr Effekt wird aktiviert und Deception of the Sinful SpoilsDeception of the Sinful SpoilsSpell * ContinuousYou can Tribute 1 monster from your hand or field; add 1 "Azamina" card from your Deck to your hand. If a monster(s) is sent to your opponent's GY, and you control an "Azamina" monster (except during the Damage Step): You can make your opponent lose 1500 LP, and if you do, gain 1500 LP. During the End Phase, if this card is in the GY because it was sent there from the Spell & Trap Zone this turn while face-up: You can Set it. You can only use each effect of "Deception of the Sinful Spoils" once per turn. vom Deck gesetzt.
- Nun wird selbige aufgeflippt und ein Monster von der Hand oder dem Spielfeld als Tribut angeboten um The Hallowed AzaminaThe Hallowed AzaminaSpell * NormalReveal 1 "Azamina" Fusion Monster in your Extra Deck, and for every 4 Levels it has (round down), send 1 "Sinful Spoils" card from your hand and/or field to the GY (if face-down, reveal it), then Special Summon that revealed monster. (This is treated as a Fusion Summon.) If this card is in the GY: You can target 1 "Azamina" monster you control or in your GY; shuffle it into the Deck, and if you do, add this card to your hand. You can only use this effect of "The Hallowed Azamina" once per turn. zu suchen. Bei dem Tribut kann DiabellstarDiabellstar the Black WitchLevel 7 / ATK: 2500 / DEF: 2000Dark * Spellcaster * EffektYou can Special Summon this card (from your hand) by sending 1 card from your hand or field to the GY. You can only Special Summon "Diabellstar the Black Witch" once per turn this way. You can only use each of the following effects of "Diabellstar the Black Witch" once per turn. If this card is Normal or Special Summoned: You can Set 1 "Sinful Spoils" Spell/Trap directly from your Deck. During your opponent's turn, if this card is sent from its owner's hand or field to the GY: You can send 1 card from your hand or field to the GY, and if you do, Special Summon this card. weggesendet werden, aber es bietet sich an stattdessen Bricks aus der Hand zu entfernen.
- Anschließend wird The Hallowed AzaminaThe Hallowed AzaminaSpell * NormalReveal 1 "Azamina" Fusion Monster in your Extra Deck, and for every 4 Levels it has (round down), send 1 "Sinful Spoils" card from your hand and/or field to the GY (if face-down, reveal it), then Special Summon that revealed monster. (This is treated as a Fusion Summon.) If this card is in the GY: You can target 1 "Azamina" monster you control or in your GY; shuffle it into the Deck, and if you do, add this card to your hand. You can only use this effect of "The Hallowed Azamina" once per turn. verwendet, um aus Deception of the Sinful SpoilsDeception of the Sinful SpoilsSpell * ContinuousYou can Tribute 1 monster from your hand or field; add 1 "Azamina" card from your Deck to your hand. If a monster(s) is sent to your opponent's GY, and you control an "Azamina" monster (except during the Damage Step): You can make your opponent lose 1500 LP, and if you do, gain 1500 LP. During the End Phase, if this card is in the GY because it was sent there from the Spell & Trap Zone this turn while face-up: You can Set it. You can only use each effect of "Deception of the Sinful Spoils" once per turn. Azamina Mu RcielagoAzamina Mu RcielagoLevel 6 / ATK: 2000 / DEF: 2400Dark * * Effekt * Fusion1 Illusion monster + 1 LIGHT Spellcaster monster
Monsters your opponent controls lose 500 ATK/DEF for each "Azamina" monster you control. You can only use each of the following effects of "Azamina Mu Rcielago" once per turn. If this card is Fusion Summoned: You can add 1 "Azamina" or "Sinful Spoils" card from your Deck to your hand. If this card is destroyed by battle or card effect: You can add 1 "Sinful Spoils" Spell from your Deck to your hand. zu machen[1]. Mu RcielagoAzamina Mu RcielagoLevel 6 / ATK: 2000 / DEF: 2400Dark * * Effekt * Fusion1 Illusion monster + 1 LIGHT Spellcaster monster
Monsters your opponent controls lose 500 ATK/DEF for each "Azamina" monster you control. You can only use each of the following effects of "Azamina Mu Rcielago" once per turn. If this card is Fusion Summoned: You can add 1 "Azamina" or "Sinful Spoils" card from your Deck to your hand. If this card is destroyed by battle or card effect: You can add 1 "Sinful Spoils" Spell from your Deck to your hand. darf wiederum Sinful Spoils und Azamina-Karten aus dem Deck auf die Hand suchen, hier nur noch Original Sinful Spoils - Snake-EyeOriginal Sinful Spoils - Snake-EyeSpell * NormalSend 1 other face-up card you control to the GY; Special Summon 1 Level 1 FIRE monster from your hand or Deck. You can banish this card from your GY, then target 1 "Snake-Eye" or "Diabellstar" monster in your GY; add 1 Level 1 FIRE monster from your Deck to your hand, then place the targeted monster on the bottom of the Deck. You can only use 1 "Original Sinful Spoils - Snake-Eye" effect per turn, and only once that turn.. - Daraufhin könnte man Original Sinful Spoils - Snake-EyeOriginal Sinful Spoils - Snake-EyeSpell * NormalSend 1 other face-up card you control to the GY; Special Summon 1 Level 1 FIRE monster from your hand or Deck. You can banish this card from your GY, then target 1 "Snake-Eye" or "Diabellstar" monster in your GY; add 1 Level 1 FIRE monster from your Deck to your hand, then place the targeted monster on the bottom of the Deck. You can only use 1 "Original Sinful Spoils - Snake-Eye" effect per turn, and only once that turn. aktivieren, Mu RcielagoAzamina Mu RcielagoLevel 6 / ATK: 2000 / DEF: 2400Dark * * Effekt * Fusion1 Illusion monster + 1 LIGHT Spellcaster monster
Monsters your opponent controls lose 500 ATK/DEF for each "Azamina" monster you control. You can only use each of the following effects of "Azamina Mu Rcielago" once per turn. If this card is Fusion Summoned: You can add 1 "Azamina" or "Sinful Spoils" card from your Deck to your hand. If this card is destroyed by battle or card effect: You can add 1 "Sinful Spoils" Spell from your Deck to your hand. wegsenden und ein Snake-Eye-Monster oder Legendary Fire King - Ponix vom Deck spezialbeschwören. Doch dies spielt gefährlich in beispielsweise Bystials welche Mu RcielagoAzamina Mu RcielagoLevel 6 / ATK: 2000 / DEF: 2400Dark * * Effekt * Fusion1 Illusion monster + 1 LIGHT Spellcaster monster
Monsters your opponent controls lose 500 ATK/DEF for each "Azamina" monster you control. You can only use each of the following effects of "Azamina Mu Rcielago" once per turn. If this card is Fusion Summoned: You can add 1 "Azamina" or "Sinful Spoils" card from your Deck to your hand. If this card is destroyed by battle or card effect: You can add 1 "Sinful Spoils" Spell from your Deck to your hand. vom Friedhof verbannen könnte, sodass häufig entschieden wird, den Friedhofs-Effekt von The Hallowed AzaminaThe Hallowed AzaminaSpell * NormalReveal 1 "Azamina" Fusion Monster in your Extra Deck, and for every 4 Levels it has (round down), send 1 "Sinful Spoils" card from your hand and/or field to the GY (if face-down, reveal it), then Special Summon that revealed monster. (This is treated as a Fusion Summon.) If this card is in the GY: You can target 1 "Azamina" monster you control or in your GY; shuffle it into the Deck, and if you do, add this card to your hand. You can only use this effect of "The Hallowed Azamina" once per turn. anzuwenden und damit Mu RcielagoAzamina Mu RcielagoLevel 6 / ATK: 2000 / DEF: 2400Dark * * Effekt * Fusion1 Illusion monster + 1 LIGHT Spellcaster monster
Monsters your opponent controls lose 500 ATK/DEF for each "Azamina" monster you control. You can only use each of the following effects of "Azamina Mu Rcielago" once per turn. If this card is Fusion Summoned: You can add 1 "Azamina" or "Sinful Spoils" card from your Deck to your hand. If this card is destroyed by battle or card effect: You can add 1 "Sinful Spoils" Spell from your Deck to your hand. zurück ins Extra Deck zu legen und die Zauberkarte auf die Hand zu nehmen. Anschließend wird The Hallowed AzaminaThe Hallowed AzaminaSpell * NormalReveal 1 "Azamina" Fusion Monster in your Extra Deck, and for every 4 Levels it has (round down), send 1 "Sinful Spoils" card from your hand and/or field to the GY (if face-down, reveal it), then Special Summon that revealed monster. (This is treated as a Fusion Summon.) If this card is in the GY: You can target 1 "Azamina" monster you control or in your GY; shuffle it into the Deck, and if you do, add this card to your hand. You can only use this effect of "The Hallowed Azamina" once per turn. verwendet, um mittels Original Sinful Spoils - Snake-EyeOriginal Sinful Spoils - Snake-EyeSpell * NormalSend 1 other face-up card you control to the GY; Special Summon 1 Level 1 FIRE monster from your hand or Deck. You can banish this card from your GY, then target 1 "Snake-Eye" or "Diabellstar" monster in your GY; add 1 Level 1 FIRE monster from your Deck to your hand, then place the targeted monster on the bottom of the Deck. You can only use 1 "Original Sinful Spoils - Snake-Eye" effect per turn, and only once that turn. Azamina Ilia SilviaAzamina Ilia SilviaLevel 6 / ATK: 1900 / DEF: 1500Dark * * Effekt * Fusion1 Illusion monster + 1 LIGHT Spellcaster monster
Any battle damage your "Azamina" monsters, except "Azamina Ilia Silvia", inflicts to your opponent is doubled. You can only use each of the following effects of "Azamina Ilia Silvia" once per turn. When your opponent activates a card or effect (Quick Effect): You can Tribute this card; negate that effect. If this card is destroyed by battle or card effect: You can add 1 "Sinful Spoils" Trap from your Deck to your hand. spezial zu beschwören. Ab diesem Punkt besitzt man einen Omni-Negate, welcher problematische Effekte annullieren kann. - Jetzt kann der Friedhofseffekt von Original Sinful Spoils - Snake-EyeOriginal Sinful Spoils - Snake-EyeSpell * NormalSend 1 other face-up card you control to the GY; Special Summon 1 Level 1 FIRE monster from your hand or Deck. You can banish this card from your GY, then target 1 "Snake-Eye" or "Diabellstar" monster in your GY; add 1 Level 1 FIRE monster from your Deck to your hand, then place the targeted monster on the bottom of the Deck. You can only use 1 "Original Sinful Spoils - Snake-Eye" effect per turn, and only once that turn. verwendet werden, DiabellstarDiabellstar the Black WitchLevel 7 / ATK: 2500 / DEF: 2000Dark * Spellcaster * EffektYou can Special Summon this card (from your hand) by sending 1 card from your hand or field to the GY. You can only Special Summon "Diabellstar the Black Witch" once per turn this way. You can only use each of the following effects of "Diabellstar the Black Witch" once per turn. If this card is Normal or Special Summoned: You can Set 1 "Sinful Spoils" Spell/Trap directly from your Deck. During your opponent's turn, if this card is sent from its owner's hand or field to the GY: You can send 1 card from your hand or field to the GY, and if you do, Special Summon this card. zurück ins Deck gemischt werden und sich das gewünschte Stufe 1 Feuermonster auf die Hand gesucht. Anschließend kann selbiges Normalbeschworen werden und der Rest der Kombo kann durchgeführt werden.
Wie man sieht erzeugt die Azamina-Engine einen einzelnen Negater und sucht zugleich ein Feuer-Monster der Stufe 1, was entweder die Fire King oder Snake-Eye Engine zum laufen bringt. Außerdem hilft es dabei die Bricks, welche das Deck in Form von Snake-Eyes Flamberge DragonSnake-Eyes Flamberge DragonLevel 8 / ATK: 3000 / DEF: 2500Fire * Dragon * EffektYou can target 1 face-up monster on the field or in either GY; place it face-up in its owner's Spell & Trap Zone as a Continuous Spell. During your opponent's turn (Quick Effect): You can target 1 Monster Card treated as a Continuous Spell on the field; Special Summon it to your field. If this card is sent from the hand or field to the GY: You can Special Summon 2 Level 1 FIRE monsters from your GY. You can only use each effect of "Snake-Eyes Flamberge Dragon" once per turn., Feuerkönig Hochavatar GarunixFeuerkönig Hochavatar GarunixLevel 8 / ATK: 2700 / DEF: 1700Feuer * Geflügeltes Ungeheuer * EffektWährend der nächsten Standby Phase, nachdem diese Karte durch einen Karteneffekt zerstört und auf den Friedhof gelegt wurde: Beschwöre diese Karte als Spezialbeschwörung vom Friedhof. Wenn du dies tust: Zerstöre alle anderen Monster auf dem Spielfeld. Wenn diese Karte durch Kampf zerstört und auf den Friedhof gelegt wird: Du kannst 1 „Feuerkönig“-Monster als Spezialbeschwörung von deinem Deck beschwören, außer „Feuerkönig Hochavatar Garunix“. und Sacred Fire King GarunixSacred Fire King GarunixLevel 8 / ATK: 2700 / DEF: 1700Fire * Winged Beast * EffektIf your monster(s) that was originally FIRE is destroyed by battle or card effect: You can Special Summon this card from your GY (if it was there when the monster was destroyed) or hand (even if not). If this card is Normal or Special Summoned: You can destroy 1 FIRE Beast, Beast-Warrior, or Winged Beast monster in your hand, Deck, or face-up field, except "Sacred Fire King Garunix", and if you do, this card gains ATK equal to half the destroyed monster's ATK it had there, until the end of this turn. You can only use each effect of "Sacred Fire King Garunix" once per turn. zahlreiche besitzt, noch sinnvoll weiterverarbeiten zu können. Dies sorgt dafür, das alle drei Engines nun noch besser ineinander greifen und sich gegenseitig sichtbar unterstützen.
Bevor ich diesen Abschnitt aber beende will ich noch auf einige interessante Punkte in seinem Side Deck hinweisen. So hat er einen einzelnen Nibiru the Primal Being hinzugefügt, um diesen voraussichtlich über die beiden Mulcharmy-Monster, die er jeweils im Main und Side spielt, aufzuziehen. Außerdem hat er sich für Vergeltendes „C“Vergeltendes „C“Level 4 / ATK: 1400 / DEF: 1400Erde * Insekt * EffektWenn dein Gegner eine Zauberkarte aktiviert, die einen Effekt enthält, der ein oder mehr Monster als Spezialbeschwörung beschwört (Schnelleffekt): Du kannst diese Karte als Spezialbeschwörung von deiner Hand beschwören. Falls diese Karte auf diese Art beschworen wurde, solange sie offen auf dem Spielfeld liegt, wird jede Karte, die auf den Friedhof gelegt wird, stattdessen verbannt. Falls diese Karte vom Spielfeld auf den Friedhof gelegt wird: Du kannst deiner Hand 1 ERDE Insekt-Monster mit 1500 oder weniger ATK von deinem Deck hinzufügen, außer „Vergeltendes „C““. entschieden, welche primär das Mirror Match gegen die Azamina-Engine verbessern soll. Außerdem hat er sich entschieden, die zuvor im Fire King Main Deck etablierte Karte Fire King Sky BurnFire King Sky BurnSpell * Quick-PlayTarget an equal number of "Fire King" monsters you control and cards your opponent controls; destroy them. If a "Fire King" card(s) you control would be destroyed by card effect, you can banish this card from your GY instead. You can only use 1 "Fire King Sky Burn" effect per turn, and only once that turn. in das Side Deck zu verbannen, voraussichtlich gegen Backrow-Heavy Matchups oder gegen Centur-Ion gerüstet zu sein. Zwei weitere sehr interessante Karten sind dann Sinful Spoils of Betrayal - SilveraSinful Spoils of Betrayal - SilveraTrap * NormalSend 1 "Diabellstar" monster from your hand or face-up field to the GY, then target 1 face-up card on the field; negate its effects. When your opponent activates a card or effect in response to your "Diabellstar" monster effect or your "Sinful Spoils" Spell/Trap Card or effect activation: You can banish this card from your GY; negate that opponent's effect. You can only use 1 "Sinful Spoils of Betrayal - Silvera" effect per turn, and only once that turn. sowie Dramatic Snake-Eye ChaseDramatic Snake-Eye ChaseSpell * Quick-PlayPlace 1 "Diabellstar" monster from your hand, Deck, or GY face-up in its owner's Spell & Trap Zone as a Continuous Spell. During the End Phase: You can banish this card from your GY, then target 1 Monster Card treated as a Continuous Spell you control; Special Summon it. You can only use each effect of "Dramatic Snake-Eye Chase" once per turn.. Letztere fungiert hier wohl primär als Extender, da Snake-Eye Poplar mit so wenig Snake-Eye-Zauberkarten nur selten ein weiteres Suchziel besitzt, und diese Karte in der Lage ist die Snake-Eye Engine zurück mit den Diabellstar-Karten zu verbinden. Und in eine ähnliche Richtung geht auch SilveraSinful Spoils of Betrayal - SilveraTrap * NormalSend 1 "Diabellstar" monster from your hand or face-up field to the GY, then target 1 face-up card on the field; negate its effects. When your opponent activates a card or effect in response to your "Diabellstar" monster effect or your "Sinful Spoils" Spell/Trap Card or effect activation: You can banish this card from your GY; negate that opponent's effect. You can only use 1 "Sinful Spoils of Betrayal - Silvera" effect per turn, and only once that turn.. Diese kann nämlich ebenfalls von Mu RcielagoAzamina Mu RcielagoLevel 6 / ATK: 2000 / DEF: 2400Dark * * Effekt * Fusion1 Illusion monster + 1 LIGHT Spellcaster monster
Monsters your opponent controls lose 500 ATK/DEF for each "Azamina" monster you control. You can only use each of the following effects of "Azamina Mu Rcielago" once per turn. If this card is Fusion Summoned: You can add 1 "Azamina" or "Sinful Spoils" card from your Deck to your hand. If this card is destroyed by battle or card effect: You can add 1 "Sinful Spoils" Spell from your Deck to your hand. gesucht werden und ermöglicht es so, falls man keine DiabellstarDiabellstar the Black WitchLevel 7 / ATK: 2500 / DEF: 2000Dark * Spellcaster * EffektYou can Special Summon this card (from your hand) by sending 1 card from your hand or field to the GY. You can only Special Summon "Diabellstar the Black Witch" once per turn this way. You can only use each of the following effects of "Diabellstar the Black Witch" once per turn. If this card is Normal or Special Summoned: You can Set 1 "Sinful Spoils" Spell/Trap directly from your Deck. During your opponent's turn, if this card is sent from its owner's hand or field to the GY: You can send 1 card from your hand or field to the GY, and if you do, Special Summon this card. für Deception of the Sinful SpoilsDeception of the Sinful SpoilsSpell * ContinuousYou can Tribute 1 monster from your hand or field; add 1 "Azamina" card from your Deck to your hand. If a monster(s) is sent to your opponent's GY, and you control an "Azamina" monster (except during the Damage Step): You can make your opponent lose 1500 LP, and if you do, gain 1500 LP. During the End Phase, if this card is in the GY because it was sent there from the Spell & Trap Zone this turn while face-up: You can Set it. You can only use each effect of "Deception of the Sinful Spoils" once per turn. als Tribut angeboten hat einen zusätzlichen Negate in das Deck zu kriegen. Zusätzlich sorgt diese Falle auch dafür, die DiabellstarDiabellstar the Black WitchLevel 7 / ATK: 2500 / DEF: 2000Dark * Spellcaster * EffektYou can Special Summon this card (from your hand) by sending 1 card from your hand or field to the GY. You can only Special Summon "Diabellstar the Black Witch" once per turn this way. You can only use each of the following effects of "Diabellstar the Black Witch" once per turn. If this card is Normal or Special Summoned: You can Set 1 "Sinful Spoils" Spell/Trap directly from your Deck. During your opponent's turn, if this card is sent from its owner's hand or field to the GY: You can send 1 card from your hand or field to the GY, and if you do, Special Summon this card. im gegnerischen Turn zu triggern, sodass man sie nicht nur wiederbeleben sondern auch erneut suchen kann.
Abschließende Worte
Damit würde ich dann auch schon zum Schluss kommen. Wie man sieht entwickelt sich das Format in eine bisher doch noch recht interessante Richtung. Es bleibt abzuwarten, ob wir damit wieder in Richtung eines Stalemate-Formates laufen, oder noch andere Entwicklungen entstehen. Doch das wollen wir dann im nächsten Artikel bewerten. Ansonsten würde ich das Wort nun an euch zurückgeben. Was haltet ihr von den ersten Entwicklungen die das Set gebracht haben? Steht ihr dem ganzen eher positiv gegenüber, oder habt ihr eher eine Kritik gegenüber beispielsweise Mulcharmy FuwalosMulcharmy FuwalosLevel 4 / ATK: 100 / DEF: 600Wind * Winged Beast * EffektIf you control no cards (Quick Effect): You can discard this card; apply these effects this turn.
● Each time your opponent Special Summons a monster(s) from the Deck and/or Extra Deck, immediately draw 1 card.
● Once, during this End Phase, if the number of cards in your hand is more than the number of cards your opponent controls +6, you must randomly shuffle cards from your hand into the Deck so the number in your hand equals the number your opponent controls +6.
You can only activate 1 other "Mulcharmy" monster effect, the turn you activate this effect. zu äußern? Falls ja, dann schreibt doch etwas dazu in den Kommentaren.
-deckcreator16
[1] Falls es nicht bekannt sein sollte, erkläre ich nochmal kurz die Funktionsweise der Azamina-Fusionskarten: Anders als bei einer regulären Fusion werden Sinful-Spoils-Zauber- und Fallen auf den Friedhof geschickt, und anschließend Monster beschworen, deren das 4-fache der verwendeten Zahl nicht überschreiten oder entsprechen. Dies kann leicht mit einer "normalen" Ritualbeschwörung verwechselt werden, wo die tributene Stufen-Menge diese entweder entsprechen oder überschreiten muss, wobei jede Zauber- oder Fallenkarte hier als Stufe 4 Monster behandelt werden würde. Hier wird aber die andere Richtung betrachtet. Heißt wenn ich eine Karte als Material verwende, kann ich alle Monster beschwören dessen Stufe 4 bis 7 entspricht. Bei der Stufe 8 muss ich hingegen zwei Zauber- oder Fallen wegschicken. Als Merkleitsatz könnte man es so betrachten, das man Zauber- und Fallenkarten verwendet und dabei die Fusionskarte mit verwendet wird.
Antworten 1
Marager
Spannender Artikel, interessant zu sehen wie sich das Spiel durch "non engine" verändert obwohl die Decks noch mehr oder weniger die gleichen sind.
Grundsätzlich finde ich das nicht mal schlecht - wenn denn die neuen Staples preislich human wären. Aber wir kennen nunmal alle Yu-Gi-Oh und wissen, dass man das nicht erwarten darf. Für mich weiterhin ein Hauptgrund aktuell nicht ins competitve Spiel einzusteigen.
Für mich persönlich war die Fußnote zu den Azamina Karten super. Denn da ich wie gesagt aktuell nicht groß "in echt" spiele, hat mich die Erklärung direkt mal auf Stand gebracht.